Uit elkaar gaan, je baan kwijtraken, je partner verliezen of ziek worden: het kan iedereen overkomen. Een moeilijke periode kan heel ingrijpend zijn, ook op financieel gebied. Hoe fijn is het dan als er iemand is die je helpt om weer overzicht te krijgen? Zodat je daarna vol nieuwe energie zelf verder gaat? Dat doen vrijwilligers van Humanitas Thuisadministratie Noordoostpolder.

‘Onze vrijwilligers bieden tijdelijke ondersteuning om weer overzicht te krijgen’, vertellen coördinatoren Ankie Kamp en Yvonne Knobbout enthousiast. Vrijwilligers hoeven geen financieel expert te zijn, benadrukken ze. ‘Als je zelf je administratie op orde hebt en weet hoe het een en ander werkt, kun je een ander al helpen’, vertelt Ankie.

‘Het gaat echt om een coachende rol. Dat mensen met je kunnen overleggen, sparren en hun zorgen kunnen delen’, vult Yvonne aan. Daar krijgen niet alleen de vrijwilligers energie van, ook de mensen die ze helpen.

Ankie en Yvonne drukken iedereen op het hart om hulp te zoeken als dat nodig is. ‘We kunnen allemaal in een dergelijke situatie terechtkomen. Als je niet meer weet hoe je rond kunt komen, trek dan zo snel mogelijk aan de bel. Wij zijn er voor je.’

Woon je op Urk of in Steenwijkerland? Neem dan contact op met de gemeente en vraag hoe ze jou kunnen hulpen. Iedere gemeente heeft hier namelijk een voorziening voor.

Tip: bespaarcoach Eef van Opdorp geeft op 8 maart om 19.30 uur het webinar Gek van geld. Ze is onder andere bekend als budgetcoach van het televisieprogramma Uitstel van Executie.

‘Gek van Geld’ met Eef van Opdorp