Door de ogen van Juf Karin

‘Van zandtaartjes bakken tot winkeltje spelen: ieder spel is waardevol’

Karin van Meerlant werkt als leerkracht op de Sint Joseph school in Emmeloord. Al veertig jaar geeft Karin met veel liefde les aan de jongste kinderen in het basisonderwijs. ‘Spelen is hoe kinderen leren; het is hun manier om de wereld te ontdekken, ervaringen op te doen en geprikkeld te worden. Spelen helpt hun brein te ontwikkelen en legt de basis voor alle leerprocessen. En volwassenen? Die doen er goed aan om ook af en toe te spelen!’

‘In mijn klas, combinatiegroep 2-3 moedig ik spel aan omdat het kinderen helpt om zelfvertrouwen te ontwikkelen. We geven ze de ruimte en de vrijheid om zelf te ontdekken wat ze kunnen en willen doen. Wij hebben bijvoorbeeld in de klas een winkeltje en een huishoek, waar kinderen alledaagse scenario’s uitspelen. Maar ook een zandbak en een bouwhoek! Daar leren ze ook rekenen’, vertelt Karin.

Kinderen spelen, ondanks alles

Door de jaren heen merkt Karin nauwelijks verschil in hoe kinderen spelen. ‘De wereld verandert, grenzen vervagen en technologie maakt veel meer deel uit van ons leven. Maar in basis spelen alle kinderen hetzelfde, waar ze ook vandaan komen. In onze klas gebruiken we zoveel mogelijk echte materialen, niet de speelgoedvariant. Dus een échte (oude) telefoon, pan of kassa. Dit is niet veranderd sinds ik begon met lesgeven; de kern van mijn onderwijsfilosofie blijft hetzelfde!’

Buitenspelen

‘Kinderen hebben vrijheid nodig. Buiten rennen, het klimrek in, even kunnen schreeuwen en uitgelaten lachen. Ze hebben het nodig, zelfs als dat betekent dat ze vuil worden of vallen. Dit is nu eenmaal hoe ze leren en groeien.  Ze leren bovendien om risico’s te nemen en hun grenzen te verkennen. Als je nooit valt, leer je ook niet om op te staan.

Tips van juf Karin:

• Spelen is niet alleen voor kinderen! Volwassenen hebben ook behoefte aan spel, creativiteit en fantasie. Doe wat vaker een gezelschapsspel, volg een kunstworkshop, maak muziek of sluit je aan bij een toneelvereniging! Je zult zien hoeveel plezier je eraan beleeft én dat houdt je jong!
  • Kinderen spelen met van alles dat er in hun nabijheid te vinden is. Bijvoorbeeld lege verpakkingen, kleden, een pot met knopen, takjes, stenen en zand nodigen uit om er iets mee te doen!
  • Of je nu jong of oud bent, beweeg zo veel mogelijk! Speel tikkertje, klim, dans, tuinier of doe Tai Chi. Bewegen geeft plezier en het is heel goed voor je brein.