Hoe voelt windkracht 6? Zit er een lift in een windturbine? Hoeveel huizen krijgen er stroom van één windmolen? Bij informatiecentrum 11Beaufort krijg je antwoord op al je vragen over windenergie.

‘Het verhaal van de polder is uniek en mensen van over de hele wereld komen kijken hoe die Nederlanders dat gedaan hebben,’ vertelt eigenaar en gids Rob Renne. ‘We nemen bijna dagelijks groepen mee op windmolentour. Bedrijven en toeristen uit binnen- en buitenland. Per touringcar rijden we door de polder langs Nagele en Urk. Onderweg vertel ik het verhaal van de polder, meestal aan de hand van onze familiegeschiedenis.’ De familie Renne kwam in de jaren ’50 vanuit Noord-Brabant naar Nagele. Grootvader Frans begon een gemengd boerenbedrijf op het nieuwe land, waarmee een droom werkelijkheid werd. Inmiddels is het boerenbedrijf compleet veranderd, er is een streekproductenwinkel met horeca bijgekomen en het windmoleninformatiecentrum. Ook is het bedrijf nu uitgerust met zonnepanelen en helemaal gasvrij. Duurzaam dus!

Indrukwekkend uitzicht

De windmolentour begint in Nagele. Onderweg naar het windpark rijden we langs verschillende boerderijen, allemaal gebouwd volgens de typische Noordoostpolderstijl. We zien schapen, akkers met witlof, uien en wortelen en tulpenvelden. Aangekomen bij de Westermeerdijk heb je een spectaculair, panoramisch uitzicht over Windpark Noordoostpolder, dat deels op land en deels in het IJsselmeer gebouwd is. ‘Deze windturbines, 86 stuks, leveren de duurzame energie voor ongeveer 400.000 huishoudens in Nederland,’ legt Rob uit. Dit windmolenpark is één van de grootste van Nederland, het begint bij de Ketelbrug bij Urk en loopt helemaal tot Lemmer.

Voel de windenergie

Terug op 11Beaufort valt er nog meer te leren en te ervaren. Er is een korte film te zien over hoe de turbine werkt en hoe hij er aan de binnenkant uitziet. Verschillende mysteries worden daarmee in één klap opgelost. ‘Er zit inderdaad een lift in de windturbine,’ zegt Rob. ‘Meer een hijsbakje eigenlijk. En kijk, je kan ook staan in de wieken, zo groot zijn ze.’ Om een nog beter idee te krijgen van de grootte zijn er allerlei details te bekijken, zoals de stroomkabels. Die zijn zo dik als je onderarm. Ook staat er een windtunnel, om te voelen hoe krachtig wind kan zijn. ‘Hier beleef je windenergie op een leuke en leerzame manier. Maar je kunt ook bij ons terecht met serieuze vragen en zorgen. Over bijvoorbeeld het geluid van windturbines, de soms storende knipperende lichten en slagschaduw. Als informatiecentrum zijn wij onafhankelijk. Ik zeg vaak: ‘Ik heb geen windmolens, ik verkoop geen windmolens, maar ik vertel er wel graag over!’

Een keer aanwaaien bij 11Beaufort? Bel dan even van tevoren! Wil je op excursie naar het windpark? Stuur dan even een mailtje om de mogelijkheden te bespreken. Of kom langs als je komend voorjaar de tulpen bewondert tijdens het Tulpenfestival Noordoostpolder van 21 april tot en met 7 mei 2023.