Met 140 passagiers aan boord zat Urkerboot de Zuiderzee helemaal vol.

Op de zonnige zaterdagmiddag vertrokken we vanaf de haven van Urk stipt om half 3 om onze route te varen. Kapitein Theo aan het roer en Riekelt Brouwer als onze gastheer en spreker. Boeiend vertelde hij over het eiland Urk, de historische band met Amsterdam en de veranderingen door de inpoldering. Vanaf de boot hadden we mooie uitzichten op het oude Urk, waarbij ook het verschil met nieuw Urk zich mooi aftekende. Het hoogteverschil van huizen op nieuwe poldergrond en het oude Urk is namelijk heel wat meters. De huizen die op het ingepolderde grond staan staan 4 meter onder zeeniveau. De daken komen net boven de dijk uit. Menig passagier had verrekijker of fotocamera mee.

We voeren verder richting de Rotterdamse Hoek. De Rotterdamse Hoek is de bocht in de dijk richting Lemmer, die zijn naam te danken heeft aan het puin dat vanuit het gebombardeerde Rottterdam in de Tweede Wereldoorlog is aangevoerd. Hier staan twee rijen molens in het water en één rij op het land bij de dijk. Riekelt vertelde over de bouw en de levering van stroom.

Op de terugweg hoorden we dat de Urkers nog steeds nauw verbonden zijn met de vis. Vissen gebeurt niet meer op de IJsselmeer, omdat het na het aanleggen van de Afsluitdijk langzaam veranderde van zout naar brak water. Urkers trekken verder weg om te vissen, maar Urk blijft nog steeds een belangrijke handels- en verwerkingsplek voor de vis.

Het was een prachtig mooie middag, waarbij de gasten genoten van het verhaal van Riekelt, de koffie en cake van de ledenvereniging en het prachtige weer, wat echt een gelukje is in dit natte voorjaar.

foto: Cobie Reuvers