Wat als je 130 jaar kon worden? En tegen welke prijs zou je zo oud willen worden? Moet je dat überhaupt wel willen? Met dat soort vragen houdt toekomstonderzoeker Jeanneke Scholtens zich bezig. Zij geeft op woensdag 27 oktober voor de jaarlijkse ledenavond een interactieve lezing over dit thema in ’t Voorhuys in Emmeloord.

Jeanneke is toekomstonderzoeker, verkenner van de tijdgeest en een analist van trends. Op basis van onderzoek schetst ze scenario’s voor de toekomst, duidt ze trendlijnen en schetst ze waar we naartoe gaan. ‘Zo heb ik de dood, de rol van de kerk en de toekomst van seks en relaties onderzocht. Op dit moment werk ik aan een boek over genot en verslaving, ‘Roes’.’

Met haar onderzoek gaat Jeanneke op zoek naar de vragen die ons allemaal aangaan. De antwoorden kunnen ons helpen om voorbereid richting de toekomst te gaan. ‘Je maakt immers nú de keuzes voor later.’ Het verbaast haar dat organisaties en mensen nog steeds vooral met de korte termijn bezig zijn. ‘Ik hoop dat dit verandert. Dat mensen verder denken dan vandaag, en ook stilstaan bij hoe hun bedrijf of hun persoonlijke leven er over een aantal jaar uitziet. Mét verantwoordelijkheid richting de volgende generaties.’

Om dat te bereiken, zou Jeanneke het toekomstdenken graag terugzien in de klas en in de politiek. ‘Maar ook dat je thuis aan tafel praat over seks, over relaties, over zingeving, de dood, over waar je in gelooft of niet meer in gelooft. Ik zweer je, het maakt gelukkiger. Niet alleen nadenken over de toekomst, welke keuzes we krijgen of wat onze keuzes doen met die toekomst, maar ook gelóven in een toekomst.’

Uitgesteld verlangen

Dat toekomstdenken je gelukkiger kan maken, heeft volgens Jeanneke te maken met uitgesteld verlangen. ‘De drijfveer van de mens is heel erg gericht op de korte termijn. Je wilt nú eten, nú seks hebben, nú kunnen kopen wat je wilt. Maar uitgesteld verlangen geeft je uiteindelijk veel meer vervulling. Het smachten, het hunkeren is ook een vorm van geluk. Denk aan hoe je vroeger met de hand een liefdesbrief schreef, en dat je dan dagenlang kon twijfelen of je die wel of niet op de bus durfde te doen. Vergelijk dat met datingapp Tinder; met één swipe keur je iemand af of goed. Daar is toch helemaal niks aan?’

Onze hele maatschappij is er op ingericht om mee te gaan in elke impuls. Via Tinder, maar ook via online shoppen. Vandaag besteld, vandaag in huis. ‘Als je niet aan elke impuls wilt voldoen, kun je bewustere keuzes maken. Je overdenkt verschillende scenario’s. Het verschil zit hem in korte termijn verlangen en lange termijn belangen.’

Wat als?

Tijdens haar onderzoek en tijdens haar lezingen past Jeanneke graag het scenariodenken toe. ‘Dat betekent dat je nadenkt over een ‘wat als’-vraag’, legt ze uit. ‘Neem het thema van mijn lezing in Emmeloord. Wat als je 130 kunt worden? Wat als er een verjongingspil beschikbaar komt, neem je die dan? Wat als je genetische aandoeningen kunt uitschakelen bij de bron? Wat als Nederland onder water loopt? Wat als de grens opschuift naar 100 jaar, en dan naar 120 jaar, en dan…?’ Tijdens de lezing in ’t Voorhuys loopt Jeanneke met de aanwezigen door deze en andere scenario’s heen. ‘Daarbij vind ik het heel fijn, als er ook vragen, gedachtes en opmerkingen vanuit het publiek zijn. Het liefst wil ik dat het echt een interactieve avond wordt, met een open uitwisseling van gedachten en ideeën.’

Wil je antwoord op de vraag ‘wat als je 130 jaar kan worden’? Kom dan woensdag 27 oktober naar ’t Voorhuys, De Deel 20 in Emmeloord. Inloop vanaf 19.30 uur, aanvang 20 uur. De bijeenkomst is ook via livestream bij te wonen. Meer informatie in de agenda.