Vertel nooit je pincode, geef je pinpas niet af en houd inlogcodes voor online bankieren voor jezelf. Het zijn tips van een 57-jarige inwoner van Emmeloord, die zelf op vervelende wijze heeft ervaren waar cybercriminelen toe in staat zijn. In februari werd hij door oplichters bestolen van een groot geldbedrag. Lees hier het verhaal en geef je op voor de workshop ‘veilig online bankieren’ in jouw regio.

‘Achteraf waren er natuurlijk signalen dat het geen zuivere koffie was. De bank vraagt nooit om je pincode, bijvoorbeeld. Maar op het moment dat ik werd gebeld door “Regiobank”, kreeg ik totaal niet de indruk dat ik een oplichter aan de telefoon had. Een keurige mannenstem beweerde dat criminelen pogingen deden om mijn geld te stelen. Ik schrok en volgde zijn aanwijzingen. Het kwam allemaal heel professioneel op me over, ik werd bijvoorbeeld doorverbonden met de “ICT-afdeling” en moest inloggen op mijn bankaccount zodat ze mee konden kijken. De oplichters wisten mij ervan te overtuigen om geld van mijn spaarrekening op te nemen en op de betaalrekening te storten. Er kwam ook een vrouw naar mijn woning, zij haalde mijn bankpasje op. De hele operatie duurde bijna drie uur. Toen ik na het ophalen van mijn pinpas in de wacht werd gezet, duurde dat erg lang. Ik kreeg argwaan en logde in op mijn bankaccount. De grond zakte onder mijn voeten weg toen ik besefte dat ik was opgelicht. Ik was bestolen voor bijna 5000 euro.’

Onmiddellijk daarna licht de Emmeloorder de politie in. Hij doet aangifte en de politie maakt er werk van. Desondanks zijn de daders tot op heden niet gepakt. Wel heeft het slachtoffer zijn geld terug. De bank heeft hem het gestolen bedrag terugbetaald als onderdeel van hun coulanceregeling.

Helaas trappen er meer mensen in de trucs van oplichters. Uit een rapport van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) blijkt dat in 2021 bijna 17% van de Nederlandse bevolking slachtoffer was van online criminaliteit. Dat zijn bijna net zoveel slachtoffers als bij traditionele criminaliteit. Bijna 10% van de bevolking was slachtoffer van online oplichting en fraude door bijvoorbeeld nep-webshops. Het komt vooral vaak voor dat online aangeschafte spullen nooit geleverd worden. Andere vormen van cybercriminaliteit zijn bijvoorbeeld phishing (het stelen van wachtwoorden of creditcard-gegevens via neppe e-mails) ransomware (kwaadaardige software waarmee cybercriminelen computerbestanden versleutelen en vervolgens losgeld vragen) en identiteitsdiefstal (waarbij de crimineel onder de naam van zijn slachtoffer misdaden pleegt.)

Een deel van de slachtoffers van online criminaliteit heeft emotionele of psychische klachten als gevolg van het delict. Wietze kan zich dat goed voorstellen. ‘Je vertrouwen en gevoel van veiligheid wordt aangetast. Ik voelde me zó beetgenomen! Dat doet wat met je.’

Om mensen weerbaar te maken tegen oplichter organiseren de zelfstandig adviseurs van RegioBank in Steenwijk en Emmeloord de Workshop ‘veilig online bankieren’. De workshops zijn op 29 juni 2023 om 14.00 uur in Oldemarkt en op 11 juli om 19.00 uur in Steenwijk georganiseerd door zelfstandig adviseur van RegioBank van Campen en Dijksta. Op 24 juli om 10.00 in Emmeloord georganiseerd door Alpina, zelfstandig adviseur van RegioBank in Emmeloord.

Aanmelden:

Oldemarkt, op 29 juni 2023 van 14.00-16.00 uur:

Oldemarkt: Workshop Veilig Online Bankieren door RegioBank

Steenwijk, op 11 juli 2023 van 19.00-21.00 uur