Ledenavond Joseph Oubelkas

Op 18 oktober 2023 verzamelde een enthousiast publiek van maar liefst 270 mensen zich in Theater ’t Voorhuys in Emmeloord voor de jaarlijkse ledenavond van de Ledenvereniging Oude en Nieuwe Land, met de inspirerende lezing van Joseph Oubelkas. Het evenement overtrof alle verwachtingen met een grote opkomst en diepgaande inzichten die nog lang zullen nagalmen.

‘Het was weer een bijzonder inspirerende avond. Joseph is een persoonlijkheid om een voorbeeld aan te nemen’, blikt verenigingsmanager Gonny Schot tevreden terug. ‘Bijzonder om te zien hoe hij met zijn situatie omging en hoe hij nu zijn geschiedenis gebruikt in zijn dagelijkse leven. Van veel mensen hoorden we dat de avond te kort was, hij had nog wel langer mogen praten.’

De jaarlijkse ledenavond, gehouden in samenwerking met Theater ’t Voorhuys, trok een indrukwekkend aantal bezoekers. Leden kregen gratis toegang tot dit bijzondere evenement, terwijl niet-leden de kans kregen om kaarten te kopen bij het theater. ‘Ook waren er mensen van verder weg die de kans grepen om via de verkoop van het theater hierbij aanwezig te zijn’, zegt Gonny.

400 brieven aan mijn moeder

Joseph Oubelkas, bekend om zijn ontroerende autobiografie “400 brieven van mijn moeder” (2011), deelde zijn inspirerende verhaal met het publiek. Zijn boodschap, dat men zijn eigen lot in handen heeft en de manier waarop men met uitdagingen omgaat zelf bepaalt, raakte diep bij de aanwezigen. Oubelkas, die al jaren lezingen geeft in binnen- en buitenland, laat een blijvende impact achter met zijn woorden.

Het onwaarschijnlijke verhaal van Joseph begon in 2004, toen hij tijdens een zakenreis naar Marokko onterecht werd gearresteerd voor drugssmokkel. Zonder enig bewijs werd hij veroordeeld tot 10 jaar gevangenisstraf. Na 4,5 jaar onschuldig in de gevangenis te hebben gezeten, herwon hij zijn vrijheid en besloot hij anderen te helpen door zijn verhaal te delen.

Tijdens zijn indrukwekkende presentatie nam Joseph het publiek mee naar de harde realiteit van smerige, overvolle Marokkaanse gevangenissen. Hij deelde hoe hij omging met verdriet, woede en frustratie en hoe hij zich staande hield onder zulke erbarmelijke omstandigheden. Zijn ongeëvenaarde motivatie om er het beste van te maken, en de lessen die hij in die periode leerde, inspireerden velen.

Na afloop hadden de aanwezigen de gelegenheid om in de foyer nog een drankje te nuttigen en een praatje te maken met Joseph Oubelkas, die zijn boeken te koop aanbood en bereid was om ze te signeren.