Zorgmies Lisanne en haar client spelen een spelletje

Liesanne Bruinink uit Scheerwolde werkt als ‘ZorgMies’, een functie die haar past als een handschoen. Haar werk bestaat uit het bieden van aanvullende mantelzorg. Een rol die een brug slaat tussen professionele zorgverleners en de mantelzorgers binnen de familie. ‘Werk dat ik met heel mijn hart doe,’ zegt Liesanne.

Haar cliënt is een lieve mevrouw van 91 jaar: Antje. ‘Zij ziet me echt een beetje als vriendin, en ik haar ook’, vertelt Liesanne met een glimlach. Elke week brengt ze haar een bezoekje. ‘Ik zet een kopje koffie, luister naar haar verhalen, en speel spelletjes zoals Domino of Rummikub met haar.’ De vrouw, die steeds meer moeite heeft met haar geheugen, verrast haar ieder keer weer met haar vlijmscherpe spel. ‘Ze pikt het tempo snel op en legt de meest ingewikkelde series en combinaties. ‘We genieten allebei van de spelletjes. Ik stuur graag een foto of filmpje naar haar kinderen, die vinden het leuk om te zien dat hun moeder een fijne tijd heeft. Na het spel is het tijd voor het middageten. Dat maak ik voor ons klaar en dan nemen we de tijd voor gezellige maaltijd. Antje heeft nooit honger, maar eet altijd haar bord leeg. En een toetje,’ lacht Liesanne.

Oog voor de dingen

Maar het zijn niet alleen de gelukkige momenten die de ZorgMies deelt met haar cliënt. Ze is staat ook voor haar klaar op de moeilijke dagen, wanneer ze meer hulp nodig heeft of zich niet goed voelt. Liesanne biedt een luisterend oor, maar checkt ook de houdbaarheidsdatum van eten in de koelkast, geeft de plantjes water en doet de was. ‘Ik ben geen medische hulpverlener met een vast takenpakket. Ik heb gewoon oog voor de dingen die moeten gebeuren, zegt Liesanne praktisch. Als Liesanne weer naar huis vertrekt, wuift de 91-jarige haar altijd uit bij het raam.

‘Werken als zorgmies doe je vanuit je hart,’ zegt Liesanne. ‘Het gaat om band met elkaar, een connectie maken. Soms duurt het even voordat iemand mij gevoelsmatig toelaat. Meestal komt dat vanzelf goed.’ Liesanne heeft ook andere cliënten gehad, die zijn inmiddels overleden. ‘Die ervaringen waren moeilijk, maar mijn collega’s en ook Majanka en Gineke van Zorgmies staan dan voor mij klaar. Ik raak gehecht aan mijn cliënten. Het herinnert mij eraan hoe kwetsbaar het leven kan zijn, maar ook hoe belangrijk mijn rol als zorgmies is. Niemand zou eenzaam moeten zijn in de laatste fase van het leven.’

Wat is een ZorgMies?

De zorgmies biedt ‘aanvullende mantelzorg’ aan ouderen, gezinnen met bijvoorbeeld een ziek of gehandicapt kind, en mensen met een beperking. Majanka en Gineke van ZorgMies in Zwolle leggen uit wat dat inhoudt: de ZorgMies doet bijvoorbeeld boodschappen, helpt met huishoudelijk werk, de tuin of kookt. Maar neemt een cliënt ook mee naar het theater, maakt een wandeling of doet een spelletje. De dingen die het leven leuk maken! Medische zorg verlenen we niet. Wij zijn juist een aanvulling daarop. Wij doen de dingen waar de reguliere thuiszorg geen tijd meer voor heeft. Het kopje koffie, het praatje, het persoonlijke contact.’ Een ZorgMies kan worden betaald uit een PGB, een persoonsgebonden budget.

Meer weten over ZorgMies? Neem een kijkje op https://zorgmies.nl/

Als lid van Ledenvereniging Oude en Nieuwe Land krijg je 5 procent korting op de diensten van Zorgmies.

Zorgmies Lisanne en haar client spelen een spelletje