Heb je een vraag over het brein? Dan ben je vanaf 18 mei welkom in Het Breinpunt Noordoostpolder in de FlevoMeer Bibliotheek in Emmeloord. ‘Het is een adviespunt, waar iedereen terecht kan met vragen over het brein, van dementie tot niet aangeboren hersenletsel,’ vertelt Pauline van der Zee, kartrekker vanuit Zorggroep Oude en Nieuwe Land.

Samen met Alzheimer Trefpunt, FlevoMeer Bibliotheek, Carrefour, Gemeente Noordoostpolder, InteraktContour, Philadelphia, Kwintes en MaxVitaal in Emmeloord, wil Zorggroep Oude en Nieuwe Land een eerste aanspreekpunt zijn voor mensen met vragen over het brein. Ze kunnen hier terecht voor advies, informatie en ondersteuning. ‘Dit kan gaan over dementie en niet-aangeboren hersenletsel, maar ook autisme of depressie. Als het maar in het hoofd afspeelt.’

‘Vrijwilligers en zorgprofessionals op de locatie helpen bijvoorbeeld met het uitlenen van boeken, die de FlevoMeer Bibliotheek beschikbaar heeft over het onderwerp’, vertelt Pauline. Mantelzorgers kunnen advies en middelen uitproberen in het Breinpunt om hun naaste langer thuis te laten wonen. Leerlingen kunnen hier komen voor lesmateriaal voor een spreekbeurt.

Pauline: ‘Het kan ook een plek zijn waar lotgenoten elkaar kunnen ontmoeten. Mensen met dementie of een ander ziektebeeld, hun partners, familieleden, vrienden, hulpverleners en belangstellenden kunnen hier steun vinden bij elkaar en in vertrouwen kennis en tips met elkaar delen.’

Uitleenpunt

‘De komende jaren zal het aantal thuiswonende mensen met dementie toenemen’, vertelt Pauline. ‘Mensen met dementie en hun mantelzorgers hebben behoefte aan de juiste ondersteuning. Er komen steeds meer (technische) middelen op de markt die ondersteuning kunnen bieden. Het wordt lastig om te overzien welke producten er op de markt zijn en hoe het werkt. Veel mensen zijn nog onbekend met de mogelijkheden.’

Het Breinpunt Noordoostpolder laat mensen op een eenvoudige manier kennis maken met de mogelijkheden, adviseert over deze producten en helpt met het maken van de juiste keuze. Zo kan geïnteresseerde de apparaten bij het punt uitproberen en via MaxVitaal kopen. Voorbeelden hiervan zijn: speciale telefoons, GPS-systemen, een kalenderklok, tablets, een interactieve kat, maar ook een eenvoudig bord met zuignap of afstandsbediening.

Vrijwilliger(s) gezocht

Het Breinpunt Noordoostpolder is nog op zoek naar enthousiaste vrijwilliger(s) die 1 à 2 keer per maand op de woensdagochtend anderhalf uur over hebben om bezoekers te ontvangen. Samen met een zorgprofessional kijkt wat iemand graag wil en adviseert over de producten en uitleenmogelijkheden van Het Breinpunt Noordoostpolder. Belangstelling voor technologie en kennis van het brein, dan wel bereid zijn om zich hierin te gaan verdiepen, is een pré. Voor meer informatie en opgave kun je contact opnemen met Anita Lassche, vrijwilligerscoördinator. Mail: a.lassche@zorggroep-onl.nl of bel 06 23491365.

Het Breinpunt Noordoostpolder is vanaf half mei iedere woensdagochtend van 10.00 tot 11.30 uur geopend. Woensdag 18 mei van 10.00 tot 11.30 uur is de feestelijke opening van Het Breinpunt Noordoostpolder. Iedereen is welkom!