Een oude visserswoning van voor de Tweede Wereldoorlog. Met nog de oorspronkelijke balken, originele kleuren en authentieke details. Het is het huis van Janneke van Slooten en haar man. Hier, vlak bij het Kerkje aan de Zee op Urk, combineren ze twee passies: cultuur en kunst. Het beleefhuis Ut Kunstige Vissers Ussien is een museum, winkel, atelier en galerie.

Het was eigenlijk een vakantiehuisje. ‘De eigenaren waren al op leeftijd en ik had al wel eens gevraagd of wij het mochten kopen omdat het aan ons eigen grenst. Drie jaar na hun overlijden zette hun dochter het te koop. De huizenprijzen waren toen torenhoog, dus we hadden aardig wat slapeloze nachten. Uiteindelijk gingen we ervoor en we bleken het hoogste bod te hebben. Hadden we “ineens” een oud en vervallen huis. Wat nu?’

Het plan om haar mans hobby (cultuur) haar werk (kunst) te combineren werd zo enthousiast ontvangen door de gemeente Urk, dat er eindelijk zelfs een Europese Leader +- subsidie beschikbaar kwam. Het renoveren kon beginnen. Omdat het huisje meer dan 100 jaar oud is, struinden Janneke en haar man heel Nederland af naar net zulke oude materialen.

De oorspronkelijke kleuren – ossenbloed rood, mosterdgeel en oer-Hollands blauw en groen – keerden terug. Ook de originele balken keerden terug, nadat er drie lagen plafonds waren weggehaald. Op zolder ontdekten ze op het houtwerk aan de binnenkant van het dak twee tekeningen van botters, inclusief de namen van jongens die hier ooit woonden. En de bedstedes? Die keerden terug op de aanbouw en dienden als locatie voor workshops.

Het echtpaar woont in het huis ernaast. Op dit pleintje stonden 5, 6 huisjes die na de Tweede Wereldoorlog werden gesloopt. Alleen dit huisje (het Beleefhuis) bleef staan. ‘De mensen vragen wel eens waarom we ons eigen huis nog hebben, aangezien we altijd hier zijn’, lacht Janneke. ‘Het is de historie, de gezelligheid en de sfeer.’