Wandelen

Ommetje-appElke dag een even lekker wandelen is goed voor lichaam en geest. Je krijgt meer productiviteit en energie na het lopen van een ommetje. Ook helpt het je te onthaasten en verbetert het je creativiteit. De Ommetje-app helpt je daarbij.

Start met vrienden, familie of collega’s een eigen wandelcompetitie of ga de uitdaging aan tegen de rest van Nederland. Hierdoor kan je op een leuke manier samen wandelen, zonder dat je op de dezelfde locatie bent. Zo motiveer je elkaar om dagelijks een ommetje te maken. De Ommetje-app is ontwikkeld met hoogleraar neuropsychologie Erik Scherder. Hij vertelt je na iedere wandeling een interessant hersenfeitje.

Maak een Ommetje met de Ledenvereniging via code GAHMW

Wandelen vragenVragen voor tijdens het wandelen

Een wandeling kan ook een goed moment zijn om je gedachten eens over een bepaald onderwerp te laten gaan. Alleen, of samen met je wandelmaatje. Download en/of print hier zes pagina's met vragen over de volgende thema's:

persoonlijke groeije plek in de wereldje loopbaan en werkliefde en relatiesje gevoelfocus op de omgeving

Leuke wandelingen in onze regio

Waterloopbos

Voordat we met computermodellen konden berekenen hoe een dijk reageert op bepaalde golven of hoe de Oosterscheldekering uit zou pakken bij bepaalde weersomstandigheden, moesten we dat in het klein bouwen en uitproberen. Dat gebeurde in het Waterloopbos, waar de natuur steeds meer één is geworden met oude golfmachines. Op borden staat uitgelegd waar machines voor dienden. Dit bos is ook goed toegankelijk voor kinderwagens én rolstoelen. Start een wandeling in het Waterloopbos bij het bezoekerscentrum aan de Voorsterweg 36 in Marknesse, waar je met routepaaltjes rondgeleid wordt.

Koloniën van Weldadigheid

Wandelen in Wilhelminaoord

Fiets door de natuur en wandel in de voetsporen van de paupers. Beleef en ervaar de Koloniën van Weldadigheid. Daar waar Generaal Johannes van den Bosch 200 jaar geleden de Maatschappij van Weldadigheid oprichtte. Tot op de dag van vandaag zijn de sporen van zijn gedachtegoed hier nog terug te vinden. Een uniek stuk Nederlandse geschiedenis met een rijke historie gelegen in Drenthe, Friesland en Overijssel. Omringd door drie schitterende Nationale Parken: het Drents-Friese Wold, Weerribben-Wieden en het Dwingelderveld. Een prachtige uitvalbasis voor een fiets- of wandeltocht.

Weldadig Oord heeft een aantal prachtige fiets- en wandelroutes samengesteld. Deze zijn ook gratis verkrijgbaar bij de Weldadig Oorden. Bekijk de routes op www.weldadigoord.nl/routes.

Je kunt in Willemsoord ook wandelen met een audiotour. Neem voor meer informatie over de audiotour contact op met parkeer- en startplaats Eethuys De Steen aan de Steenwijkerweg 155 in Willemsoord, 0521 – 588 307.

Natuurgebied de Wieden

Wandelen in De Wieden

Bij bezoekerscentrum de Wieden Beulakerpad 1 in Sintjansklooster (0527-205660) starten verschillende leuke wandelroutes. Bijvoorbeeld Veenweidepad De Wieden bij Wanneperveen en Giethoorn. Een prachtige rondwandeling in De Wieden langs weides en plassen vol vogels. De route is in het veld gemarkeerd met rode pijltjes. Deze route is niet geschikt voor rolstoelgebruikers en kinderwagens.

Wandelroute Wonder van Urk

Wandelen op Urk

Wandelroute Wonder van Urk gaat over het voormalige bewoonde en onbewoonde deel van Urk. Als je op Urk begint aan de Klifkade (parkeergelegenheid aan de Burgemeester J. Schipper Kade, 8321 EH Urk) en de stickers ‘TOP-Roendjen’ volgt, kom je in 5,3 kilometer langs heel veel mooie plekjes van Urk. Je ziet de scheepswerf, de oude steegjes, maar ook de authentieke bouwstijl en andere bezienswaardigheden. Meer informatie vind je op deze pagina van Visit Flevoland.