Pim van der Maden en Sjors Evers Reflectie door de Lens

Fotografie is veel meer dan alleen mooie plaatjes schieten. Voor fotografen Sjors Evers en Pim van der Maden is reflectie een essentieel thema in hun werk. Met hun verhalen laten ze zien hoe diep de impact van beeld kan zijn, zowel voor de fotograaf als de kijker.

Twee mannen met een passie voor fotografie, maar met verschillende achtergronden en ervaringen. Sjors Evers werkt sinds 2019 als fulltime fotograaf en richt zich voornamelijk op evenementen en bedrijfsfotografie. Pim van der Maden fotografeert al sinds 1988 en heeft zich gespecialiseerd in flora, landschappen en reclame. Twee zelfstandig opererende professionals, die samen een studio in Emmeloord delen. ‘We werken regelmatig samen, zijn elkaars back-up en vullen elkaar aan’, legt Sjors uit. Pim vervolgt: ‘Ik leer nog iedere dag bij en dat is heel verfrissend.’

Inlevingsvermogen

Als het thema reflectie ergens goed tot uiting komt dan is dat wel in de fotografie. ‘Je ziet het soms letterlijk terug in foto’s, zoals in een landschap met water,’ legt Sjors uit. ‘Maar reflectie zit ook in fotografie zelf. Want wat is nu precies de werkelijkheid? Je neemt iets waar als je naar een foto kijkt, misschien heb je er een gevoel bij. Doet het iets met je of juist helemaal niet.’ Pim vult aan: ‘Met fotografie doe je automatisch aan zelfreflectie. Je moet je kunnen inleven in mensen en situaties. Soms zijn de opdrachten heel verdrietig, zoals voor stichting Make a Memory, waarvoor ik ernstig zieke en overleden kinderen fotografeer. Dan kun je flink worden geconfronteerd met je eigen verdriet. Dat soort werk is niet voor iedereen weggelegd.’ ‘Ik vind het te confronterend’, vertelt Sjors, zelf sinds twee jaar vader van een dochter. ‘Ik snap dat wel’, zegt Pim. ‘Het komt dan te dichtbij en gaat onder je huid zitten. Daar moet je als fotograaf wel voor waken. Je bent je altijd heel bewust van je rol en moet je eigen gevoelens soms even parkeren.’

De juiste energie

Persoonlijke gebeurtenissen zijn soms van invloed op het werk van beide fotografen. ‘Ik fotografeerde al langere tijd bruiloften, maar nu ik zelf getrouwd ben kan ik me nog beter inleven in zo’n dag,’ vertelt Sjors. Pim beaamt dit: ‘Ik heb drie kleinkinderen en begrijp nu wat het betekent om opa te zijn. Zo’n ervaring brengt meer diepte in mijn werk.’ Fotografie kan een kijker ook aanzetten tot zelfreflectie. ‘Met landschapsfotografie heb je de kracht iemand te laten zien hoe mooi de natuur is. Het mooiste compliment dat ik kreeg was dat iemand rustig werd van mijn foto. Dan is mijn doel bereikt,’ zegt Pim enthousiast. ‘Bij portretfotografie is het vooral belangrijk om mensen op hun gemak te stellen’ gaat Sjors verder. ‘Door de lens zie je een reflectie van hoe je je op dat moment zelf voelt of gedraagt. Datgene wat jij uitstraalt, de energie die je meebrengt, dat is wat reflecteert op de mensen die je fotografeert.  Ik laat ze vaak hun eigen onzekerheden benoemen, zodat ik deze kan weerleggen. Als ik dat goed doe en vervolgens reacties krijg als “ik heb nog nooit zo’n mooie foto van mezelf gehad”, ja dan is mijn dag goed!’

In de polderklei

De essentie van fotografie is goed kijken, benadrukken Sjors en Pim. ‘Laten zien wat je wilt laten zien, maar ook weglaten wat je niet wilt laten zien, zegt Sjors. In de workshops die we aanbieden leren we mensen echt kijken. Waarom wil je hier een foto maken? Wat is er zo mooi aan en wat zie je echt?’ Pim vult aan: ‘We vragen cursisten te beschrijven wat ze zien, niet wat ze ervan vinden. Dat helpt bewuster te kijken om zo de juiste foto te maken.’ De schoonheid van de polder komt vaak naar voren in het werk van Sjors en Pim. ‘We laten graag zien hoe mooi het hier is. Zodat zelfs bewoners hun woonplaats opnieuw leren kennen. Zo krachtig kan beeld zijn in het onthullen van de schoonheid van de omgeving. Zelfs als die schoonheid niet altijd direct zichtbaar is.’