Aletta Smits3

Aletta Smits: zoek uit welk type gamer je puber is

Gepubliceerd op 29 sep 2021, 15:23

Docent en game-onderzoeker Aletta Smits van de Hogeschool Utrecht nam ouders op humoristische wijze mee in de gamewereld van pubers. Dat deed ze op woensdag 28 september live vanuit de FlevoMeer Bibliotheek op Urk en via een livestream. ‘Zeg nooit: “je moet stoppen als je af bent”. Het is geen touwtjespringen!’

Aletta Smits geeft overdag les aan studenten en vertelt ze hoe ze het beste een game in elkaar kunnen zetten, en ’s avonds geeft ze een lezing aan ouders om pubers juist achter het scherm vandaan te krijgen. ‘Pubers zijn met een wereld bezig die wij niet écht snappen. Vroeger las ik 3 tot 4 uur per dag en er was niemand die zei: ga eens naar buiten, je verpest je ogen. Als je 3 uur zit te gamen, moet je dat ineens wel. Het is het scherm dat ons irriteert.’

Vier type gamers
Hoe ga ik ermee om? Wanneer moet ik me zorgen maken? Hoeveel uur gamen is normaal? Dat zijn de meest voorkomende vragen bij ouders. Om die te beantwoorden nam Aletta hen mee in de wereld van een game, een puber en van ouders. Handig om te weten: er zijn vier type gamers. De killer (de winner), de achiever (die wil het extra goed doen), de socializer (gamet samen met anderen) en de explorer (de ontdekker).

‘Ieder speltype heeft een andere motivatie om te gamen. Een kind dat een killer is, heeft even een overgang nodig als het moet stoppen. Door alle hormonen (adrenaline) in zijn lijf kan hij niet zomaar stoppen. Als hij bijna wint en je dan het internet eruit trekt omdat je hem al drie keer hebt gewaarschuwd, is dat dus niet de handigste interventie.’

Voordelen van gamen
Aletta legde ook uit hoe nieuwe spellen worden ontwikkeld en dat het echt moeilijk is om zomaar te stoppen. Games zien er grafisch heel mooi uit en je wordt het verhaal ingezogen (storytelling), er zitten allemaal stiekeme foefjes in zodat je doorspeelt (interface design) en je weet nooit wanneer je een beloning krijgt (variabele beloning). ‘Neem TikTok: je weet nooit of het volgende filmpje leuker is. Dus is het niet handig als je als ouder zegt: na 30 minuten stop je. Zoek een tijdseenheid die past: je mag nog 2 keer dood of nog 30 filmpjes en dan stop je.’

Gamen heeft ook voordelen: creatief en strategisch denken, het is heel goed voor je Engels en je leert impulsen beheersen. ‘In je prefrontale cortex, die bij pubers nog volop in ontwikkeling is, zit onder meer je vermogen om impulsen te beheersen. Met gamen oefen je dat dus heel erg vaak. Je moet iedereen die op je afkomt neerschieten, behalve je medespeler als die ineens voor je verschijnt. Een ingewikkelde actie. Wij leerden dit bijvoorbeeld op straat met het spel Annemaria Koekoek.’

Maak veel verbinding
Het is volgens Aletta ‘super de moeite waard’ om met je kind uit te zoeken welk type gamer hij of zij is en hoe je de overgang anders kunt maken. ‘Maak veel verbinding. Geef sturing. Stel vragen. Wees oprecht trots als je puber wint. Ga in gesprek over waarom het niet lukt om te stoppen, dan begrijp je je puber veel beter.’

Meer informatie? Kijk dan eens op: www.deloeftraining.nl