Tips van de diëtist

Eigenlijk is het gewoon heel simpel, zegt diëtist Anja Vis uit Emmeloord. ‘Ingewikkelde diëten zijn niet nodig. Eet gewoon zo min mogelijk bewerkte producten, en dus zo puur mogelijk. Magere producten nemen is ook niet nodig. Mijn stokpaardje is: voed jezelf in plaats van vul jezelf.’

Verschillende redenen

De redenen dat mensen bij Anja aankloppen, zijn heel verschillend. ‘Ik zie mensen met overgewicht, maar ook met ondergewicht. Anderen komen bij mij vanwege hart- en vaatziekten, of een prikkelbare darm. Ook zie ik mensen, die vanwege kanker of een andere ziekte ondervoed zijn geraakt. De grote gemene deler is, dat mensen zich goed willen voelen.’ Opvallend is wel, dat oudere mensen eerder bij de diëtist komen, om bepaalde klachten te verminderen.

Sterke botten

Het is nooit te laat om goed voor jezelf te gaan zorgen, vindt Anja. ‘Denk bijvoorbeeld aan zuivel. Tot je 30ste bouw je je botten op, na je 50ste begint de afbraak van je botten. Natuurlijk is het het allerbeste, als je van kleins af aan al voldoende zuivel neemt. Voorkomen is immers beter dan genezen. Maar zelfs als je op je 70ste botontkalking krijgt, heeft het nog zin om meer zuivel te gaan eten.’

Kans verkleinen

Niet dat een goed voedingspatroon alle kwalen en ziektes kan voorkomen. ‘Door gezond te eten: voldoende groente en fruit, volkoren producten en weinig toegevoegde suikers, verklein je de kans dat je bijvoorbeeld hart- en vaatziekten krijgt. Maar het sluit het niet uit’, zo waarschuwt Anja.

‘Elk pondje gaat door het mondje’, zo luidt het bekende gezegde. Anja: ‘Het is je eigen schuld als je te dik bent, zo vinden veel mensen. Maar zo zwart-wit is het niet.’ Het wordt ons niet makkelijk gemaakt om gezond te eten. ‘Instinctief voelen we ons allemaal aangetrokken tot vet, zoet en zout. Dat heeft met overleven te maken, voldoende reserves hebben in tijden van schaarste. Maar die schaarste, die is er niet. Tegelijkertijd worden we continu verleid door onze omgeving. Ongezond eten is altijd en overal verkrijgbaar.’

Niet slank, maar gezond

Anja denkt, dat je minder met je uiterlijk en ‘slank zijn’ bezig moet zijn. ‘Het is veel belangrijker om goed voor je gezondheid te willen zorgen.’

Op vertoon van jouw ledenpas krijg je, indien jouw zorgverzekeraar een consult bij een diëtist niet vergoedt, 3 vervolgconsulten voor de prijs van 2 vervolgconsulten. Zie ook www.dietistenpraktijkanjavis.nl.

Tips van de diëtist

Tips voor ouders

• Vertrouw op je kind. Een kind weet heel goed wanneer hij genoeg heeft gehad. Dwing een kind niet om het bord leeg te eten.
  • Wees niet te streng als het om bijvoorbeeld koekjes, snoepjes en chips gaat. Met mate mag dat best. Een kind moet daar ook mee om leren gaan.
  • Geef zelf het goede voorbeeld!

Tips voor volwassenen

• Neem eten waar je voor moet werken. Een hele sinaasappel, in plaats van sinaasappelsap, bijvoorbeeld.
  • Een koekje, chocolaatje of wijntje mag best: geniet ervan, maar met mate.
  • Zorg ervoor dat je voldoende gezond basiseten eet, uit de schijf van 5.

Tips voor 70-plussers

• Zorg voor voldoende eiwitten, om je spiermassa zoveel mogelijk te behouden. Eiwit zit in vlees, vis, gevogelte, kaas, ei en in mindere mate in noten en peulvruchten.
  • Vanaf 70 jaar moeten ook mannen vitamine D slikken. Om voldoende vitamine D aan te maken, moet je ook regelmatig buiten zijn.
  • Drink voldoende! Dat is goed voor je nierfunctie en voor de ontlasting, maar vooral ook voor je hersenen. Als je niet goed drinkt, kun je verward raken.

Tot slot: wees voorzichtig met zout!

We eten allemaal te veel zout, weet Anja. En dat is heel slecht voor onze nieren, en voor de bloeddruk. Volgens Anja krijg je met gemak voldoende zout binnen, ook als je helemaal geen zout toevoegt aan je eten. ‘De meest effectieve stap die je kunt zetten om je zoutinname te beperken, is door te stoppen met pakjes en zakjes. Maak bijvoorbeeld liever je eigen pastasaus, dan dat je eentje uit een potje, pakje of zakje kiest. Dat scheelt al zo veel zout!