Op 26 augustus komt Erik Krikke, veteraan en auteur van het boek Operatie Geslaagd, naar Het Irene op Urk om te vertellen over zijn passie voor het vak als hulpverlener en militair. Over hoe hij tijdens de uitoefening van zijn passie getraumatiseerd raakte, de stilte hierom heeft weten te verbreken en over hoe hij inmiddels weer middenin het leven staat. ‘Een verhaal over hard vallen, maar vooral over nog harder opstaan na de val’, aldus Erik.

‘Ik ben vader van twee zoons en veteraan. Ik heb mij als missie gesteld om het bewustzijn te vergroten over traumaverwerkingsproblematiek, depressie en angststoornissen, waaronder posttraumatische stressstoornis (PTSS).

In 2013 ben ik mijn verhaal gaan opschrijven. Lang voordat ik daarmee begon werd ik vanuit mijn beroep militair en functie operatieassistent chirurgie, uitgezonden naar Afghanistan.

Diep geraakt
Daar werkte ik wekenlang in het NAVO-ziekenhuis op de immense militaire basis van Kandahar Airfield (KAF). Dag in, dag uit heb ik geholpen bij het opereren van soms onherkenbaar verminkte slachtoffers onder dreiging van raketaanvallen. Gedurende de uitzending stapelden de schokkende gebeurtenissen zich op, en hoewel ik er alles aan deed om te doen alsof het me niets deed, werd ik steeds vaker diep geraakt door wat ik zag en meemaakte.

Jarenlang heb ik met geen woord gesproken over wat mij was overkomen. Na jaren van stilzwijgen moest ik echter toegeven, dat ik de verwerking ervan niet alleen aankon, dat de herinneringen mij inhaalden en ik erin dreigde te verdrinken. Ik moest mijn grootste gevecht gaan beginnen: de strijd met mijn herinneringen, maar bovenal met mijzelf.

Traumaverwerking
Ik heb hulp gevraagd; een van de moeilijkste stappen die ik heb genomen en ik ben begonnen met het uitschrijven van mijn ervaringen als onderdeel van mijn behandeling in het kader van vastgelopen traumaverwerking. Na een lange tijd “van me af” schrijven had ik de content voor mijn verhaal. De ervaringen die ik had opgeschreven vormden de basis van mijn boek Operatie Geslaagd.

Ik ben er trots op om te kunnen zeggen dat ik inmiddels vele reacties heb mogen ontvangen waaruit blijkt dat mijn verhaal mensen heeft geïnspireerd. Mijn verhaal heeft bij velen iets in beweging gezet en daarvoor ben ik dankbaar.

Meer te weten komen over Erik en zijn indrukwekkende verhaal? Reserveer dan op jouw plekje voor deze lezing via onze website, info@uwledenvereniging.nl of 0521 53 98 93. Voor leden is de toegang gratis, niet leden betalen € 10,- De avond start om 19.45 uur, inloop 19.15 uur. Tijdens deze avond kun je met de bon op de achterzijde van deze LEEFtijd het boek Operatie Geslaagd met 15% korting aanschaffen (betalen met pin).