Op naar de 130 jaar. ‘Het gaat er in de toekomst niet meer om dat je de nieuwste auto, de grootste boot of de dikste bankrekening hebt, maar hoeveel tijd je nog kunt besteden.’ Dat zei toekomstonderzoeker en trendwatcher Jeanneke Scholtens tijdens de ledenavond op woensdag 27 oktober in ’t Voorhuys in Emmeloord.

Dankzij uitvindingen zoals vaccineren, riolering en moderne geneeskunde worden we steeds ouder. Vrouwen worden gemiddeld 83 jaar en mannen 80 jaar. Rond 1800 werden mensen gemiddeld maar 40 jaar. ‘Elke tien jaar krijgen we er 2 jaar bij’, zei Jeanneke. ‘Anders gezegd: elke maand krijgen we er een weekend bij.’ Toch leuk om te weten.

Het oneindige leven
Kernachtig vatte Jeanneke in een paar minuten 200 jaar aan verandering samen. Hoe we als mens steeds ouder worden, maar ook hoe ons mens- en wereldbeeld verandert. Doodgaan hoort bij het leven, maar volgens de trendwatcher zijn we als samenleving nu op weg naar een andere levensvisie. Ons levensverwachting is maar liefst met de helft verdubbeld, in twee eeuwen tijd. ‘We rekken de bovengrens op; we hebben immers al bewezen dat we dat kunnen. Sommigen hebben zelfs de ambitie om het oneindige leven te vinden. Om de dood te slim af te zijn.’

De dood staat volgens de toekomstonderzoeker ‘pontificaal’ op de agenda. ‘Ja, ook in Nederland. We wonen nu eenmaal in een zeer vergrijsde samenleving en we worden dus steeds vaker met de dood geconfronteerd.’ Jeanneke onderzoekt onderwerpen als de toekomst, de dood, de kerk, seks en relaties. Of zoals ze het zelf zegt: thema’s die in de taboesfeer liggen. Ze is geïnteresseerd in de lusten en lasten, de drijfveren, van de mens.

Geloof in biotechnologie
‘We geloven niet langer in God, zoals vroeger gebruikelijk was. Tegenwoordig hebben we een sterk geloof in onszelf.’ Kijk maar naar social media, yoga, zelfhulpboeken – en cursussen. ‘Dus vinden we het onbestaanbaar dat jij met jouw betekenisvolle leven, er op een gegeven moment niet meer bent. Lange tijd bood de kerk ons een alternatief: als je doodging was er nog een paradijs dat op je wachtte.’

Met het leeglopen van de kerken vervloog min of meer ook de hoop op het eeuwige leven. Dat zoeken veel mensen in de biotechnologie. Als we er in het verleden al 50 jaar hebben bij geshopt, wat kunnen we in de toekomst dan wel niet? Mét alle innovatieve ontwikkelingen die er nu nog niet of al bijna zijn? We leven in een tijd waarin we alles ontwerpen, creëren en repareren wat fout of stuk is.’

Twee levens