Tips van interieurontwerpster Eline

Een knus huis ná kerst, zo doe je dat.

Het is februari, eind week 6. Dan ligt kerst al wel ver achter ons… Het is januari: een overgangsperiode waarin de feestdagen achter ons liggen. De fonkelende lichtjes, feestelijke versieringen en de gezellige sfeer die de kerstboom bracht, zijn weer verleden tijd. Het kan best een uitdaging zijn om die gezellige sfeer in huis te behouden! Interieurontwerpster Eline Bijman uit Emmeloord weet daar wel raad mee en deelt tips voor een knus huis na Kerst.

Een snelle oplossing

‘Eén van de snelste manieren om je huis gezellig te maken na de feestdagen is verlichting,’ zegt Eline. ‘De lichtjes die je tijdens Kerst hebt gebruikt, kunnen nog steeds een warme gloed in je huis brengen. Je kunt ze op subtiele plekken te laten hangen of in glazen potten te doen voor een betoverend effect! (LED)Kaarsen zijn ook een fantastische manier om sfeer toe te voegen.’

Grote en kleine aanpassingen

‘Als je op zoek bent naar een grotere verandering in je interieur, denk dan eens na over een sfeerhaard. Moderne elektrische en waterdamphaarden bootsen vlammen heel goed na. Zo krijg je een warme, gezellige sfeer zonder het gedoe van een traditionele open haard. Voor kleine maar effectieve aanpassingen: denk aan het toevoegen van kussens, plaids en vloerkleden in warme kleuren en verschillende texturen. Door contrasten te creëren, zoals een zachte stof op een leren bank, voeg je diepte en gezelligheid toe aan je interieur.

Een persoonlijk huis

Een huis wordt pas echt een thuis als het de persoonlijkheid van de bewoners weerspiegelt. Of het nu gaat om foto’s, erfstukken of souvenirs, deze persoonlijke items voegen karakter en betekenis toe aan je interieur.

Een paar tips? Eline: ‘Om te voorkomen dat je interieur er te druk uitziet, raad ik aan om vergelijkbare items bij elkaar te plaatsen, zoals het groeperen van foto’s. Op deze manier behoud je de gezelligheid zonder overweldigd te worden.’

3 veelgemaakte stylingfouten!

Er komt nog best wat bij kijken, een gezellige inrichting. Vermijd in ieder geval deze 3 dingen, dan komt het goed:

Een te klein vloerkleed. ‘Een te klein vloerkleed is vergelijkbaar met het aantrekken van een te klein T-shirt! Het ziet er oncomfortabel uit. Zorg ervoor dat het vloerkleed groot genoeg is om onder alle meubels te passen en de zithoek te verbinden.’

Een huisdier- of kinderparadijs. ‘Natuurlijk wil je dat je huisdieren en kinderen genieten van jullie woning, maar soms kunnen ze de boel overnemen. Overweeg om een speelhoekje voor hen in te richten! Met bijvoorbeeld een leuk vloerkleed waarop ze kunnen spelen, zonder dat het hele huis een speelparadijs wordt met overal felgekleurd speelgoed.

Te veel is te veel. ‘Gezellig is iets anders dan rommelig. Sommige mensen verzamelen te veel spullen, wat rommelig kan worden. Als je het moeilijk vindt om afscheid te nemen van dingen, probeer dan de ‘dozenmethode’. Stop spullen die je niet dagelijks nodig hebt in dozen en bewaar ze bijvoorbeeld in de schuur. Als je na 3 maanden niets hebt gemist, kun je overwegen om deze spullen definitief weg te doen, of op zolder op te bergen. Dit helpt om je huis opgeruimd en overzichtelijk te houden!’