Dokter Juriaan vertelde woensdagavond in de Meenthe in Steenwijk én via een livestream over de vernietigende invloed van stress. ‘Je lijf is de perfecte thermometer: lichaam en geest zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden’.

Exclusief voor onze leden gaf hij een theatercollege. Met een mooie mix van zijn nieuwe visie op gezondheid en vitaliteit en zijn ervaringen als huisarts. Afgewisseld met poëzie, muziek en vragen vanuit het publiek.

Het twee uur durende consult van Nederlands bekendste huisarts begon met een korte meditatie. ‘Stel jezelf de vraag: hoe is het eigenlijk met mij? Wie is die persoon die je ’s ochtends vroeg in de spiegel aankijkt? Die twee vertrouwde ogen? De persoon die je eigenlijk wil zijn? Of die je moet worden van je ouders, de juffen en de meesters, de maatschappij of van jezelf?’

Andere manier
Dokter Juriaan kijkt op een andere manier naar klachten. ‘Een klacht (buikpijn bijvoorbeeld) is een symptoom van iets dat in je leven niet werkt. Dat laat je lijf je op een ongemakkelijke manier weten.’ Stress zit volgens hem niet alleen in je hoofd, maar in je hele lijf. ‘Wat wil je lijf je vertellen? Daar waar je geen nee kan zeggen met je hoofd, doet je lichaam dat.’

Nieuwsgierig geworden? Kijk dan eens op dokterjuriaan.nl